September 06, 2009

life.

baru habis bergayut kat pokok pisang depan rumah
fuuh memang penat..
memang hilang segala tenaga di bulan ramadhan nie
haha
kepala hott. gayut kat sana
aku baru je hbs bergayut bersama-sama...
  1. dewi
  2. abg jerry
  3. nana
"masa aku gayut ngn dewi. abg tgh kol adik ,adik hold, nana dok kol dewi ,dewi hold nana, pastuh dewi kol nana,adik kol abg, pastuh nana kol abg. "
(pening kepala aku nak susun)
hee~
mereka ialah insan masa aku buka-buka mata sejak lahir memang dah kenal diorang
diorang lah insan aku gelak-gelak ketawa
diorang lah kawan aku bila masa zaman kanak-kanak ribena terjun bawah rumah nenek
diorang lah kawan aku comot sama-sama. lawa pon sama-sama *hehe
diorang lah kawan aku ketika susah dan senang.
diorang lah keluarga
diorang lah teman p jerit perkataan JAKIM kat tepi pantai tawau tuh bila nmpk org buat maksiat.
(tp kami baru sedar kata org yg tangkap maksiat tuh JAIS bukan JAKIM,JAKIM tuh pasal makanan2 *hehe)
diorang lah kawan main kat taman permainan. sampai skrang kami main tuh kat taman permainan.
sampai budak2 kecik lari dari taman bila nmpk kami menawan taman permainan tuh. haha~
susah senang kami bersama.
nakal sama2.
kutuk2 org sama2
berimiginasi sama2
pokok pangkal nya ada perkataan sama-sama lah


kelaurga.bff.adik beradik.kazen.
hari tuh masa dok bercerita d meja makan.
"meja makan adalah spot HOT bercerita buat masa ini"
berckp tentang childhood fren.
pastuh berfikir..
fikir..
fikir lagi..
lagi..
lagi masih berfikir
pastuh...
uishh. aku mcm teda nie bha kawan dari kecik sampai besar memang sama2.
kalo ada pon tak ingt sudah nama diorang. my ex-ex jiran-mate semua.
mcm sedih lah jgak
tiba-tiba malam nie ter-gayut sama diorang semua
den otak nie berfikir lagi.
rajin plak aku guna otak time cuti nie
fikir..
takpa bha. xda childhood fren ka. robin hood ka. apa2 hood ka.
as long as i hav them in my life.
hidup sy sudah lengkap
ok fine tak lengkap lah lg
blum kawin bha nie. haha
sudah lengkap meaning dat-i-dun-care-if-i-have a childhood fren or not~
sedang asyik-asyik bercerita sama diorang.
baru teringat tentang kata-kata my arwah nenek
b4 nenek nyanyuk.
d fact dat im living in boarding school masa form 4 & form 5. jd jarang-jarang bha i can meet my arwah nenek.jumpa buat kali terakhir pon tak sempat.
tawau ngn kk jauh bha
8 jam perjalanan darat
masa tuh SPM
aku tgh lukis
paper seni terakhir
rasa hati memang tak sedap sgt2.
tak sangka perasaan tuh adalah ketika nenek meninggal.
aku tidak menangis
mahupun air mata ini gugur ketika itu
sbb dewi yg kol. dlm nada menangis
pesan kat aku "liana, tolonglah jgn mengis penat aku dengar org menangis"
hbs jak jawab paper. aku teruss balik ke tawau.
aku kelu.diam.tidak berkata-kata apa2 sampai lah aku ke rumah utk jumpa nenek buat kali terakhir.
sampai di depan jenazah
aku sedar ada Al-Quran d letakkan d atas jenazah.
aku nak alihkan. tp d marah oleh org2 tua kat situ.
mama larang aku tegur adat-adat bugis ketika menguruskan jenazah
"liana jgn, yg buat tuh semua org tua, nnti d kata kurang ajar"
aku terdiam. aku tahu itu bukan caranya walaupun ilmu agama kat kepala otak aku nie cetek
petang itu aku duduk.
memerhati keadaan sekeliling rumah.
tak ada seorang pon mengaji.
rumah riuh dengan suara org di sekliling nenek. tp bukan mengaji tp bercerita.
ikutkan hati aku.
baik aku halau je diorang. buat menyemak rumah je duduk kalo tak nak buat apa.
smpai ke malam keadaan sama.
malam itu mama ajak semua kami cucu nenek baca yassin.
belum sempat aku nak hbskan baca ayat yassin.
black out kat tawau.
ribut d luar sana.
hati aku pedih tgk keadaan mcm nie.
malam itu aku tido d tepi jenazah buat kali terakhirnya.
kucupan terakhir d dahi nenek singgah dari mulutku sebelum jenazah di bawa ke tanah pekuburan. air mata aku tahan. gugur jgak. mama tidak berhenti dari nangis. nana sejak dari arwah meninggal menangis tanpa henti.semua d sekiling aku menangis. papa yg kuat, tak pernah ada airmata gugur pon melap air matanya yg jatuh.

wasiat nenek yg terakhir. ok bukan wasiat lah. KATA-KATA nenek utk saya b4 nenek nyanyuk kepada me...
fazliana edora ialah
"liana nnti kawin cepat-cepat ya"
kan baru buka blog lama. pastu ada jumpa pesanan nenek utk aku.
bila d fikir-fikir kan blk. itu rupanya kata-kata terakhir nenek utk aku.

*terdiam*

mo kena kawin cpat ka tuh? kira wasiat bha tuh kan.?
mmmmm~

*berfikir*

hmmm, sejak nenek takda aku tak pernah doakan nenek.
kejamnya aku sebagai cucu..

*terdiam*

"kalo kita mati nnti mcm mana keadaannya?"
hmmmm

No comments: