September 02, 2009

ragam puasa di tawau





tadi aku gerak ngn mama & papa ke bazaar ramadhan d tawau
mcm2 org jual kat sana

ada gerai yg kata "mari-mari beli semua makanan halal semua"
*haiya takkan lah org jual makanan haram plak kat bazar ramadhan*
ada plak mamat dok berdiri ngm2 depan kedai nasi kerabu kata "Bodohnya org makan nasi kerabu nie , bukannya sedap" hahaha
*sebagai org tawau sejati memang org tawau suka main lepas cakap
pttlah masa kat mesir ramai senior2 mesir zgzg cerita kat mesia diorang slalu terlepas ckp tp aku rasa mcm biasa je kalo terlepas ckp sbb itu budaya tawau.
muahahahhaha
papa cerita kisah entah posa tahun brapa terjadi kat tawau
al-kisahnya berbunyi


pada suatu hari, encik kadir tengah round2 bandar metropolitan tawau
sedang duduk asyik memandu. dekat dgn bangunan MARA tawau
ada sorang pak cik nie ketuk tingkap kereta encik Kadir dan berkata
"nak, tolong nak sedekahkan pak cik duit, pak cik takda duit nie nak nak bukak puasa nanti"
(gambaran:pak cik tuh dok pakai baju melayu dan songkok)
encik Kadir pon dengn berbesar hatinya bg RM5. sbb kesian kat pak cik nie.
masa nak dekat2 petang jam 3. Encik Kadir lalu kat kawan perhentian bas tawau yg dekat YON HIN (org tawau konfem tahu kat mana) dia ternampak pak cik tadi dok hisap rokok
huuuu.. d bulan2 posa pon ada org nak menipu utk dapat kan rokok.
sah2 pak cik tuh tak posa kan.?




No comments: