December 18, 2009

bahasa arab. bahasa bugis. bahasa ooo bahasa.

aku langsung takda niat utk blajar bahasa arab
LANGSUNG TAKDA
walaupun sekarang tinggal di negara arab
dan campur tambah tolak
dah setahun lebih aku berada di bumi ambia nie

org kata.
ini lah tempat para nabi
ini lah tempat firaun
kita yg ada kat sini.
pilih :
A - jd baik mcm Nabi, atau
B - nak amik teladan firaun

aku ingt lg masa time aku ada kat matrix.
hari : Jumaat
event : pengumpulan bdk2 mrsm makan d cafe utk bercerita/mengumpat
tgh story-story pasal aku nak g mesir
ckp pasal bahasa arb
aku ingt lg ayat pisang sbb kenapa dia tak nak belajar bahasa arab
"lek lah bha. nnti mati automatik jgak-kan kita pandai bahasa arab. nnti d kubur kita kena soal dlm bahasa arb jgak tuh"

entah kenapa, ayt pisang yg ala-ala utk melawak nie
effect kat aku
sampai aku rasa, mcm tak terlintas pon nak blajar bahasa arab



jd tadi masa aku tgh berchat ngn org zagazig.
suasa ym.

bila waktu kita d kubur, nnti kita bleh automatik pandai bahasa arab ke?

yg tu ikut ko nya amalan

haa?
tak paham

lissa sodiquk tusafiruhu ila ijazah

jd kalo teruk amalan? bhsa lain ka?
nnti kita kena soal jawab masa akhirat,
bkn wajib guna bahasa arb tuh?

mmg la....
amalan ko yg akan menjawab...
walaupun ko sudah hafal jawapan
walaupun ko pandai bhs arab...
tp blom tntu ko bole jwb

waa..

ikut dari amalan ko d dunia

jd amalan yg bersuara lah tuh
tp kalo arab kita tak paham lah tuh
jd automatik kita bleh paham lah nie?

auto
dunia nie tmpt bercucuk tanam

bercucuk tanam?

yup3

kita ?

akhirat plak tmpt menuai tanaman mu
dunia adalah ladang utk kita bercucuk tanam...kita sebagai alat menjaga tanaman yg ada...akhirat nt brulah kita menuai tanaman yg ad di dunia dr apa yg kita tanam dulu
dunia=tmpt buat...manusia=pembuat...akhirat=kilang proses bahan...
syurga=bahan elok
neraka=bahan buangan yg rosak
ad faham edoraemong

waaa.. baru paham


sambung lg...

dia tanya

kenapa blajar sains?

sbb aku nak tahu

sbb apa ko nak tahu?

nak cari ilmu, nak tahu fungsi

bhs arab plak mcm mna...
apa kelebihan bhs arab??
ap plak kelebihan sains...

ermm..erm..
(aku jawab dgn panjang lah jgak tp still aku tak puas hati ngn jawapan aku)

sains dan arab siapa dlu lahir??

sains,

kenapa sains?

sbb sekecil2 zarah tuh pon dah kira sains dah tuh, kalo nak terangkan sains dalam semua bahasa pon bleh.

sains dari mana?

Allah

Bahasa Arab dari mana?

bahasa Al-quran , Allah jgak

Bahasa Inggeris ?

erm.. yahudi kot. kristian kalik aa..

kalo teda bhs arab...bhs inggeris ad ka??

ermm..

kalo ada sains pon. tp takda bahasa mcm mana kita nak sampaikan ilmu itu.??

(jawapan, dia suruh aku pikir sendiri apa aku rasa)

***********************************************


ter-p/s:
bnyk benda yg aku tak taw lg nie.
jd mestilah manfaat masa berada kat mesir nie.
kumpul mcm2 ilmu. :)
btw, spttnya aku berada kat cairo nie skrang!
tp aku tetiba demam!
bkn tetiba pon dah demam td . tp still nk gerak
to keadaan tak izinkan, sbb demam aku dah makin teruk
tp takpa2
next week!
aku TEKAD
nak turun cairo!
nak jmpa mereka2!
rindu mereka2!
dan makan aiskrim kat rabaah!
:)




2 comments:

sudu said...

aku suka ini post. tergelak kecil aku baca bab bahasa dlm kubur tuh. :) kesedaran tu tetap ade walaupun lawak2. bagus la ko faz. :P

edoraemon said...

hahahha.
tuh aku tak tersengaja nie.
tanya.
uhuhuhu
btw sudu. aku memang sentiasa bagus. ehek~