May 08, 2010

politik.

ok fine, aku nak bercakap pasal politik, baca tajuk post pon.
aku sendiri tak nak baca post aku nie.
aku konon-lah manusia paling bencikan politik, maksud politik pon aku tak taw apa.
(sila rujuk kamus dewan sendiri)
dulu, aku ingatkan politik nie tertumpu pada kerajaan vs pembangkang tapi rupa-rupanya pesatuan vs pesatuan jugak diiktiraf sebagai medan berpolitik.

amaran : post kali ini tidak akan memberi kesan pada kulit sensitif, jika tumbuh jerawat atau merah merah pada kulit selepas baca post ini, sila rujuk kepada pakar kulit.TAPI akan memberi kesan kepada orang yang berjiwa sensitip, buka mata, minda tapi jangan buka baju dikhalayak ramai.
jadi jika anda memenuhi kriteria jiwa sensitip dinasihatkan jangan baca.
tidak ingin menunding jari pada sesiapa kerana post ini bukan tunding pada kamu!

sambung..
contoh situasi,
pesatuan A vs pesatuan B
kononnya nak menegakkan Islam lah dua dua pesatuan nie.
ataupun mendakwah tentang agama. Tapi pada masa yang sama secara live atau siaran tertunda mereka akan kutuk pesatuan pihak lawan.
HOI KATA NAK BANGUNKAN ISLAM.
tapi dengan cara ini, tikam tikam, tembak tembak nie.
diorang lebih banyak menghabiskan masa nak jatuhkan pihak berkenaan dari menegakkan misi/visi/objektif diorang.
cakap tak serupa bikin betol
bikin panas.

KAU, KALO RASA PESATUAN KAU BAGUS, KONONNYA NAK BANGUNKAN ISLAM, STOP BRAGGING PASAL KEHEBATAN PESATUAN KAU, BLA.. BLA.. BLA..
ACT!
tak guna cakap tapi satu benda tak terbukti, satu benda tak terjadi.
semuanya kosong.

di mesir nie ada wujud blog dari penulis blogger.
kalau kamu di zagazig, kamu tahu blog apa yang aku tengah bicarakan.
blog itu berniat : Islamic dengan niat suci murni ingin menjaga nama nama bersih penuntut pelajar pelajar di Mesir, jadi mereka menghebohkan isu isu hangat dan menajaja cerita orang sana sini untuk dijadikan pengajaran.
"sama taraf macam majalah mangga"
ok isu ini pernah menjadi isu perdebatan aku dengan best friend aku,
dia sokong tindakan blog itu, aku pulak membakang.
bff's faz : ok at least faz, mungkin kalau kita pandang macam teruk tindakan blogger itu dengan mendedahkan pasal cerita orang tapi sekurang kurang nya ada orang yang tersedar dengan tindakan diorang walaupun tidak memberi impak pada semua orang tapi at least akan memeberi kesan pada sesetengah individu. Tindakan mereka ini mungkin untuk sedarkan kesalahan pada si mangsa blog apa yang mereka lakukan itu adalah salah dan dosa dan akan malukan nama penuntut nama pelajar Uni di mesir.
faz : ye tapi, kita satu, ingat kita nie pelajar U, kononnya berpendidikan, kononnya dah berpijak di menara gading sekarang tinggal nak tamatkan sahaja..
tapi cara mereka nie.
kalo pandangan nak jaga nama penuntut melaysia di Mesir,
  1. tapi sekarang, bila orang baca entry blog diorang, apa kalo anda sebagai masyarakat fikir pasal gaya pemikiran penuntut malaysia di mesir."ooh level penuntut malaysia dimesir mcm tuh ke?"
  2. siapa yang memalukan siapa sekarang? si blog tuh dah memalukan pihak sekian sekian, dia akan dorang mulut orang lain untuk kutuk si sekian sekian.
  3. apa pandangan orang non muslim tentang agama kita? "se-agama sendiri ada gaya nak jatuhkan se-agama sendiri?"

ingat!
  1. kita nak tarik, tegakkan agama kita,bukan nak aibkan saudara kita sendiri.
  2. kita nak membangun! tapi cara kita macam nak jatuhkan.
  3. tak semua orang di besarkan dengan pendidikan agama, jadi kalo nak TEGUR, buat cara pihak itu tertarik, bukan dorong pihak itu untuk MEMBERONTAK.
  4. kita bukan nya nak dakwah/bangunkan islam skop dikalangan kita sahaja, jadi buka mata, buka minda.
tak perlu orang kata orang kafir nak jatuhkan agama kita.
kita terlebih dahulu dah jatuhkan nama agama kita.

ok esok ada exam praktikal lagi.
aku plak cakap pasal politik.
-.-"
tapi sekarang aku tahu dah tektik nak hafal lukisan.
setiap lukisan kami cipta cerita disebaliknya. haha
p/s: lembu yang dorang aku untuk bercakap pasal nie.
:)

macam macam aku rasa aku nak buat untuk agama aku.
someday.

4 comments:

khaleela anis said...

me loikee~

kalau org yg 'sekian2' tu tak faham lagi,aku xtau la ko kene gune bahasa ape lagi faz. kang xpasal2 ko gune bahasa arab (lagi la diorg xphm!) kah3!!!

edoraemon said...

hahhahahaha.
kalo dia tak paham2.
terpaksa aku bukak satu sesi talka.
(kira ceramah motivasi) kat mesir nie. hahaha

ammo said...

huaaaah...ade org tuh mmg ptt jd ketua aktivis pelajar2 aneh zagazig. abg jat support dari blakang!

p/s: 100% true. Mengaibkan maruah seseorg ditolak sekeras2nye dlm Islam. cbe youtube pandangan Dr. Asri dlm topik ini utk keterangan lbh lanjut.

Sedangkan kita diwajibkan utk menyembunyikan perakra buruk yg kte lakukan spy menutup aib sendiri. Apetah lagi orang asing yg sebok utk mendedah kan aib org lain? tidak ade hak bg mereka melain kan dari nasihat, dakwah dan tarbiah.

p/s: tp jgn nakal2 lbey2 ye adk2 ku =). even "org tu" tak btol, doesnt mean dat wat he said is utterly 100% bullshit, if u get my drift =D

buang yg keruh, ambil yg jernih. amik yg positive yg negative kte campak jauh2

edoraemon said...

hehe.
baik abg jat.
abg jat bleh jd cheerleader lah.
sentiasa bg smngt kat saya.
hahahha
(apakenamengenangncheeleaderkan?)

abg jat sentiasa buat saya touching.
dah lah sy nie jenis cpat terharu.
muahahahhahaha

:D