August 07, 2010

si kecik

pepagi buta.
sebelum orang buta sempat celik mata.

ueewwwkk..uewwwkkk..
datanglah sekecik bertandang ke bahu katil aku
sedang aku kusyuk melayan cerita Taiwan yang jiwang miwang itu.

kakak baik : kenapa sayang?
si kecik : sakit kaki.
kakak baik : kat mana sayang?
si kecik : kat sini.
kakak baik : sakit yang macam mana tuh? kejang ke yang?
si kecik : a'ah.(sambil mata ter-esak-esak hingus meleleh)
kakak baik : owh, tetany nie. haaa, tuh lah siapa suruh tak makan sayur tuh. tetany tuh ialah (bla..bla..bla)
full blast aku explain seperti dalam exam oral. sengaja bagi dia tekanan dengar. 
si kecik : (masih lagi teresak esak nangis)
kakak baik : haa.. dia tak lama tuh, sekarang ok dah kan?
si kecik : emm.. ok... (sambil buat muka sedih)
kakak baik : ok, siap pergi sekolah..

bergerak lah makluk kecil itu sambil berjalan terumbang ambing.

beberapa minit kemudian...

mama : johnny ok ke tuh? nak pergi sekolah? (dengan nada pelahan)
si kecik : huh? (tersenyum)
kakak baik : ok tuh dia ma, tak sakit dah.
si kecik : tetiba makhluk kecil tuh pon nangis.
dan dia tak pergi sekolah.
-.-"
dia baring lemahnya ditepi aku sepanjang pagi sehingga jam 7.

jam 7 je.
jalan normal plak.
-.-"
drama king betol.

the end.




aku terpikir, susah nak jadi doktor budak budak.
kalau budak kecik sakit
macam mana dia nak explain kat kita kata dia sakit erk?
hmm~
*thinking