October 07, 2010

mati.

"habis belajar cepat.
kerja cepat.
jadi doktor cepat.
dapat duit cepat.
habiskan tanggungjawab dekat ibu bapa cepat.
kahwin cepat.
dapat anak cepat.
anak dah besar.
mati pon cepat."

kalaulah life begitu simple.
hidup. belajar. beramal. dan mati.

tapi apa yang buat life jadi complicated?
hidup ini tak semudah yang di gambar kan.
hidup ini tak semudah yang diinginkan.
kita ada tanggungjawab.
kita ada orang yang kita sayang.

tapi kalau umur tak panjang?

mati itu pasti.
kita tak tahu ajal kita bila.
mungkin hari ini.
esok.
atau sejam lagi.

tapi macam macam lagi belum terbuat.
macam macam lagi nak di buat.

cukupkah amalan aku di dunia ini, nak jadi bekalan di akhirat.?

minggu lalu,
sepupu ayah aku punya anak.
merangkap dua pupu aku.
meninggal dunia.
seumur dengan aku.

kalaulah umur aku tak panjang.
mama papa, maafkan dosa adik ma.
banyak sangat dosa liana buat.
sejak liana lahir,
sampai sekarang, banyak sangat liana gunakan duit mama papa.

maaf
kerana tidak dapat jadi seorang anak yang sempurna.
seorang kakak yang sempurna.
seorang adik yang sempurna.
seorang kawan yang sempurna.


entah kenapa.
touching aku malam malam buta.
mungkin sebab ubat cina.
mungkin juga sebab mimpi mimpi aku dua tiga menjak nie buat aku tak sedap hati.
mungkin sebab Allah nak aku beringat tentang mati.

mati itu pasti.
Al fatihah to dua pupu saya.