February 28, 2012

Tahun baru kalender islam.

Masuk ke dalam kelas,
Aku terus menghempas punggung aku duduk,
Statik di tempat aku duduk hari hari.

Hari itu, dah genap dua minggu,
Kehadiran aku ke kelas berlubang, kosong.

Entah berapa hari sudah aku ponteng.

*mengeluh*

Aku sedar,
waktu itu muka aku pucat,serabut dan tidak teratur.


Ada suara dari sebelah kanan aku menyapa,

*terdiam*

Aku tak sangka, gerak geri aku diperhatikan rupanya dari tadi.

Kakak :  faz? Faz ok tak nie?
Saya :  eh eh, ok je kak, baru sampai kelas kan, jalan kaki tercungap cungap.
Kakak : faz kenapa jarang ke kuliah? Ada masalah? Kalau nak cerita akak sentiasa ada faz, cuba faz ceritakan.

*tarik nafas dalam dalam*

Entah kenapa saat itu, aku rasa laju bibir aku nak lepaskan satu perasaan yang aku pendam dalam dada.

Saya : ... tapi saya tetap yakin dia jodoh saya, tapi...

*lidah aku terhenti.

Kakak : faz, faz nak tahu tak sesuatu? Allah selalu bagi kita benda yang kita tak suka faz, Dulu akak tak nak masuk sekolah agama, Tapi Allah takdirkan akak 5 tahun sekolah agama, Akak tak nak dekat suami akak dulu, Tapi Allah jodohkan suami akak dengan akak, Kalaulah Allah tak bagi benda yang akak TAK NAK dulu, akak tak rasa bahagia yang akak rasa sekarang. Kadang-kadang Allah akan berikan benda yang kita TAK NAK, tapi Faz yang kita TAK NAK tuh lah yang terbaik untuk kita.

Saya : terima kasih kak....

Kakak :  faz nak tahu tak, dari dulu lagi akak NAK rasa perasaan ada ayah, Tapi kan kalau Allah bagi ayah dekat akak, mesti akak tak sekuat akak sekarang.

Saat itu kelu.
Aku terlupa, adanya Qada & Qadar,
Aku terlupa, Kasih dan sayangnya Allah kepada aku tak pernah putus putus.
Aku terlupa, yang di dunia ini ada berjuta lagi manusia ujiannya yang lebih berat dan perit dari apa yang aku rasakan.
Aku terlupa, yang Allah akan menguji Hambanya dengan tahap kemampuannya.
Aku terlupa, untuk memandang nikmat yang ada.

aku leka ketika hati aku dijentik dengan masalah di dunia.




Surah Al-Baqarah Ayat 216 :

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”